Žáci mají v používání AI náskok před učiteli i rodiči. Chtějí se o ní učit víc

Většina českých žáků už umělou inteligenci běžně používá – ať pro školu, nebo zábavu. Učitelé a rodiče naopak zaostávají, i když většina z nich souhlasí s tím, že by se s AI mělo ve školách pracovat víc. Vyplývá to z průzkumu AI Kompas, který zmapoval postoje více než 7 500 lidí v Česku a na Slovensku.

17. 11. 2025| Pavel Kučera
BLOG Výzkum AI

Podle dat ScioResearch používá AI ve volném čase 72 % žáků, pro školní účely 69 %. Nejvíce se o ní dozvídají z internetu a sociálních sítí, škola je až čtvrtým zdrojem informací. Přesto 62 % žáků chce, aby se o AI učilo ve škole, a polovina by uvítala větší podporu učitelů. Dvě třetiny očekávají, že s AI budou v budoucnu pracovat i v profesním životě. Zajímavým trendem je, že část dětí (10 %) už používá AI i pro osobní konverzaci o vztazích či pocitech. AI se tak stává nejen nástrojem, ale i partnerem pro dialog.

Žáci a využívání AI ve výuce nebo k přípravě do školy

Graf 1: Jak často využívají žáci AI při výuce nebo k přípravě do školy

Učitelé jsou opatrní, vedení škol otevřenější

AI v osobním životě používá 58 % českých učitelů, v práci 64 %. Přímo do výuky ji ale zapojuje jen menšina – 66 % českých učitelů ji nepoužívá vůbec nebo jen výjimečně. Přitom většina s jejím využíváním žáky souhlasí (58 % v Česku, 24 % na Slovensku).

Učitelé AI nejčastěji využívají při přípravě výuky, tvorbě materiálů nebo administrativě. Nejrozšířenější jsou chatboty, ale přibývá i specializovaných vzdělávacích nástrojů. Vedení škol je k AI ještě vstřícnější – v Česku ji podporuje 67 % ředitelů, na Slovensku 48 %.

Učitelé/průvodci a využívání AI při práci

Graf 2: Jak často využívají učitelé/průvodci AI ve své práci

Rodiče AI podporují, ale nerozumí jí

Rodiče hodnotí své znalosti o AI nízko – méně než třetina je považuje za dobré, čtvrtina AI nepoužívá vůbec. Přesto 69 % českých rodičů podporuje využívání AI jejich dětmi ve škole, pokud jsou zachována pravidla bezpečnosti a lidské vztahy mezi učiteli a žáky. Na Slovensku je podpora nižší, jen 53 %.

Žáci, rodiče i učitelé se shodují: AI by měla učitele doplňovat, ne nahrazovat. Všichni preferují scénáře, kde technologie pomáhá, ale neztrácí se lidský kontakt. „Data z průzkumu ukazují, že žáci druhého stupně základních škol a středních škol používají AI častěji než jejich rodiče či učitelé. Jsou také sebevědomější při hodnocení svých znalostí o AI," uvádí Miroslava Hapalová ze ScioResearch.

Znalosti žáků a rodičů o umělé inteligenci 

 

Graf 3: Jak žáci a rodiče hodnotí své znalosti o umělé inteligenci  

Rizika a obavy z používání AI ve školách

Třetina učitelů uvedla, že při zavádění umělé inteligence do výuky naráží na obavy z možných rizik. Patří mezi ně především ztráta osobního kontaktu mezi učitelem a žákem, nejistota ohledně ochrany osobních údajů, ale i obava z přílišné závislosti na technologiích a nedostatek času či technické podporypro efektivní využívání AI. Tyto postoje ukazují, že otevřenost k novým technologiím musí jít ruku v ruce s jasnými pravidly, vzděláváním pedagogů a systémovou podporou škol. 

Rizika využívání AI ve vzdělávání 

Graf 4: Jaká rizika ve využívání AI spatřují rodiče, učitelé/průvodci a vedení

Česko napřed před Slovenskem

České školy jsou v přístupu k AI otevřenější a častěji experimentují. Slovenské školy mají méně zkušeností a chybí jim systémová podpora. Obě země ale spojuje potřeba jasných pravidel – od ochrany dat přes etiku až po plošné vzdělávání učitelů i žáků.

Průzkum AI Kompas patří mezi nejrozsáhlejší výzkumy o využívání AI ve vzdělávání ve střední Evropě. Výsledky ukazují, že AI už ve školách reálně žije – jen je potřeba, aby ji vzdělávací systém dokázal chytře uchopit. Do výzkumu, který probíhal od prosince 2024 do března 2025, se zapojilo 4 689 žáků, 1 112 rodičů, 1 694 učitelů/průvodců a 40 zástupců z vedení škol. Celkově průzkum zmapoval postoje více než 7 500 respondentů z ČR i Slovenska.